1.6.14

319 / خانم آرمیده شما چرا به ایمیلهای من پاسخ نمیدهید؟د / IRANIANs / April 5, 2014



On Saturday, April 5, 2014 11:08 AM, bagher mohammadpour <bmp1337@yahoo.com> wrote:


خانم آرمیده شما چرا به ایمیلهای من پاسخ نمیدهید؟

سکوت در هیچ زبانی پاسخ نیست و شما باید اینرا بهتر بدانید که سخن میپراکنید و از سخن ارتزاق میکنید. همه زبانها سرشار از ادوات نهی و نفی هستند و این دوباره یعنی اینکه سکوت پاسخ نیست. اگر کسی در خیابان از شما فندک بخواهید و شما نداشته باشد, آیا در پاسخ یه "ببخشید" به او نخواهید گفت؟ یا اگر آدرسی را از شما بپرسند که نمیدانید یه "متاسفم" نمیگویید؟ آنهمه سخن من از این دو هم کمتر بودند؟ دوست دارم شما را به نوشته ای مهمان کنم که در مقام سخن نوشته ام. این شما و این هم مهمانی حقیقت اگر هنوز این کالا را خریداری مانده باشد.

رساله در مقام سخن
**************
به شهادت تاریخ هیچ کتاب بزرگی به سکوت نوشته نشده است و هیچ حکمت بزرگی به سکوت بیان نشده است و دفاع از هیچ حقی یا حقیقتی به سکوت ممکن نگردیده است. با سکوت میتوان به تجری ظلم مدد رساند ولی با سکوت نمیتوان به تحقق عدالت کمک کرد: عدالت چیزی است که به دلیل وجود نداشتنش, تحققش نیازمند "عمل" ماست. آندره فیلسوف فرانسوی سکوت از منظر فلسفی و اجتمایی و سیاسی و حقوقی "عمل" نیست. سکوت به فهم جهان و اصلاح فاهمه و کشف حقیقت و تحقق عدالت و ادای هیچ حقی مدد نمیرساند و منجر نمیگردد. سکوت نافی و منهدم کننده حیات عقلی و حیات اجتماعی و حیات اخلاقی انسان است و سکوت کننده در این سه جهان مرده است و از این سه جهان غایب است.²

به شهادت تاریخ ما آدمیان از مرگ سخن بیشتر آسیب دیده ایم تا از مرگ تن. مرگ تن پایان رنج آدمی است و مرگ سخن آغاز آن و بی شک پایان رنج از آغاز آن بهتر است. و سخن را دو نوع مرگ است: گفته نشدن و شنیده نشدن. از آن منظر که سخن سخن است, چه تفاوتی است بین سخنی که گفته نمیشود و سخنی که شنیده نمی شود ؟ دیکتاتوری نامستقر "نمی شنود" و دیکتاتوری مستقر اجازه "گفتن" نمی دهد و این هردو قتل سخن است ولی نشنیدن قتلی است مصداق این حکمت: چنان به آهستگی بمیر که کسی آنرا قتل نخواند! ²

انسان دوستی بهتر از حقیقت ندارد و حقیقت دشمنی خطرناکتر از انسان. دوست دوست خود باشیم و با دوستان دشمنی نکنیم.²

نیچه مرگ خدا را اعلام کرد و من باید مرگ سخن را اعلام کنم! نوشتم که وقتی خدا
 مرد,کلمات زنده بودند تا مرگ او را ابلاغ کنند ولی من چگونه از مرگ "کلمه" سخن
 بگویم واقی آنها مرده اند؟

No comments:

Post a Comment