18.6.14

06 )) ABOUT ME / "در نکوهش سکوت و ساکتان " / {In writing / در دست نگارش }

              In denouncing  of silence             
                  در نکوهش سکوت                     
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

*********************************
به شهادت تاریخ هیچ کتاب بزرگی به سکوت نوشته نشده است و هیچ حکمت بزرگی به سکوت بیان نشده است و دفاع از هیچ حقی یا حقیقتی به سکوت ممکن نگردیده است. با سکوت میتوان به تجری ظلم مدد رساند ولی با سکوت نمیتوان به تحقق عدالت کمک کرد: عدالت چیزی است که به دلیل وجود نداشتنش, تحققش نیازمند "عمل" ماست ( آندره فیلسوف فرانسوی).²

 سکوت از منظر فلسفی و اجتمایی و سیاسی و حقوقی "عمل" نیست. سکوت به فهم جهان و اصلاح فاهمه و کشف حقیقت و تحقق عدالت و ادای هیچ حقی مدد نمیرساند و منجر نمیگردد. سکوت نافی و منهدم کننده حیات عقلی و حیات اجتماعی و حیات اخلاقی انسان است و سکوت کننده در این سه جهان مرده است و از این سه جهان غایب است.²

به شهادت تاریخ ما آدمیان از مرگ سخن بیشتر آسیب دیده ایم تا از مرگ تن. مرگ تن پایان رنج آدمی است و مرگ سخن آغاز آن و بی شک پایان رنج از آغاز آن بهتر است.²  

 و سخن را دو نوع مرگ است: گفته نشدن و شنیده نشدن. از آن منظر که سخن سخن است, چه تفاوتی است بین سخنی که گفته نمیشود و سخنی که شنیده نمی شود ؟ دیکتاتوری نامستقر "نمی شنود" و دیکتاتوری مستقر اجازه "گفتن" نمی دهد و این هردو قتل سخن است ولی نشنیدن هم قتل سخن است و هم قتل قائل; و قتل قائل سخنی که شنیده نمیشود مصداق این حکمت: چنان به آهستگی بمیر که کسی آنرا قتل نخواند! ²

نیچه مرگ خدا را اعلام کرد و من باید مرگ سخن را اعلام کنم! وقتی خدا مرد, کلمات زنده بودند
  تا مرگ او را ابلاغ کنند ولی من چگونه از مرگ "کلمه" سخن بگویم وقتی کلمات مرده اند؟


انسان دوستی بهتر از حقیقت ندارد و حقیقت دشمنی خطرناکتر از انسان.²
 سخن سفیر و زبان رسای حقیقت است! مرگ سخن مرگ حقیقت است!²
دوست دوست خود باشیم و با دوست خود دشمنی نکنیم.²


        فقط آنهایی که با سخن زیسته اند میداند که مرگ کلمه چه فاجعه‌ای است.²           

 *********************************

...like a gypsy,
 I live on the boundry of an alien world;
 a word that is deaf to my WORDS and
 as indifferent to my Hopes as it is to my Sufferings.

[ with tiny modifications from:
 John Gray, Straw Dogs, 2003, page 30.]
 
چون یک کولی در مرز جهانی بیگانه و غریب زیستم؛²

 جهانی که به سخنان من کر بود
 و در برابر امید هایم همانقدر بی تفاوت 
که در برابر رنجهایم!²
 

 این سخن بهترین ترجمان و روایات احوال منست در هفت سال گذشته!²
------------------------------------------------------------

اگر یکی از فارسی زبانانی که ایمیل های مرا بی پاسخ گذاشتند: در خیابان فندک یا آدرس 
--------------------------------------
The world is a dangerous place to live;
 not because of the people who are evil,
but because of the people who don't do anything about it.
Albert Einstein

 جهان جای خطرناکی  برای زیستن است؛ ولی نه بخاطر آدم های بد
 بلکه بخاطر آدمهایی که در برابر بدی کاری نمیکنند.²
انیشتن 


آیا بی عملی و سکوت همه غرب دموکراتیک به مخاطرات زندگی در ایران
 در هفت سال گذشته نیافزود؟

از حاق منظری فلسفی‌، میان سخنی که مجال گفته شدن نمیابد
 و سخنی که اقبال شنیده شدن نمیابد چه تفاوتی هست؟²

  اگر سخنی در تهران مجال گفته شدن نیابد
 و در غرب دموکراتیک (از نیوزلاند تا کانادا) اقبال شنیده شدن، آیا به این معنی‌ نیست که
 برای سخن از حاق منظری فلسفی‌ این دو در یک جغرافیایی سیاسی قرار دارند؟
²
_______________________________________________
         In denouncing  of silencers*             
                  در نکوهش ساکتان                    

   COINAGE    
*Silencer 1- who denies speaking; 
2- "Silencer of my voice" like the "silencer of a gun"!
شما چرا به ایمیلهای من پاسخ نمیدهید؟

سکوت در هیچ زبانی پاسخ نیست و شما باید اینرا بهتر بدانید که سخن میپراکنید و از سخن ارتزاق میکنید. همه زبانها سرشار از ادوات نهی و نفی هستند و این دوباره یعنی اینکه سکوت پاسخ نیست. اگر کسی در خیابان از شما فندک بخواهید و شما نداشته باشد, آیا در پاسخ یه "ببخشید" به او نخواهید گفت؟ یا اگر آدرسی را از شما بپرسند که نمیدانید یه "متاسفم" نمیگویید؟ آنهمه سخن من از این دو هم کمتر بودند؟ دوست دارم شما را به نوشته ای مهمان کنم که در مقام سخن نوشته ام. این شما و این هم مهمانی حقیقت اگر هنوز این کالا را خریداری مانده باشد.

________________________________________________________________
FoR MR SHAHID:

Promises in Morality and Law - jstor

versa.3 P.S. Atiyah's Promises, Morals, and Law may redress this imbalance. In this .... nor does it lead to any other anomalous consequences. As I have already  ...

Promises (Stanford Encyclopedia of Philosophy)

10 oct. 2008 - Few moral judgments are more intuitively obvious and more widely shared than that .... The first project is an attempt to ground political, legal and other ..... created by the effects of the promise on the promisee, specifically, the ...Page 916 of Harvard Law Review, Vol. 95, No. 4, Feb., 1982
10 oct. 2008 - Few moral judgments are more intuitively obvious and more widely shared than that .... The first project is an attempt to ground political, legal and other ..... created by the effects of the promise on the promisee, specifically, the ...
___________________________________________________

 **************************************************************
A person may cause evil to others
not only by his actions
but by his INACTION,
and in either case he is justly
accountable to them for INJURY.
(J.S. Mill, On Liberty, page 70)



No comments:

Post a Comment